Cooperació

L'associació IDEM té com un dels seus eixos fonamentals l’acció en l’àmbit  de la cooperació i el desenvolupament.

El Bus per l'Educació

Amb el lema "Girona ciutat solidària”, l’associació IDEM ha portat avui l’autocar solidari de TEISA, cap a Xauen, a la comuna rural de Bani Darkul. Aquesta comuna té una escola molt allunyada de les aldees que l'envolten, per la qual cosa el transport escolar és vital, si es vol disminuir l'absentisme escolar.

Tot just fa una setmana l‘associació IDEM va començar a fer la recollida de material escolar en coordinació amb empreses del sector de la indústria de material escolar properes a Girona, per poder fer donacions diverses a escoles rurals de Xauen. D'aquesta manera, s'ha aconseguit que l’autocar solidari de la TEISA baixi al Marroc ple de material escolar que servirà per cobrir les necessitats de moltes famílies.

L’autocar ha estat conduït pel màxim responsable del transport del sindicat CCOO, Josep Expósito, que s’ha ofert voluntàriament a fer el trasllat del vehicle fins al vaixell a Barcelona. Al seu temps, els coordinadors del projecte marxaran cap a Xauen per facilitar la resta dels tràmits de la duana i signar l’acord de la donació amb la comuna rural i l’associació de pares i mares dels alumnes beneficiats.

Aquest projecte compta amb el suport de l’Ajuntament de Girona com a projecte de cooperació al desenvolupament i és possible per la col·laboració amb l’empresa TEISA, que ha fet la seva aportació a la zona de Xauen, partint de la responsabilitat social de l’empresa dins el context de crisi i dificultats en què es troba avui el sector social de la ciutat.

El coordinador del projecte d’IDEM, Mohamed El Amerani, autòcton de la comuna rural d’Abni Darkul i actualment residint a Girona, destaca la importància del codesenvolupament en la cooperació internacional en donar solucions a les diverses problemàtiques del seu país d’origen, el Marroc, i agraeix a Catalunya la cooperació i l’intercanvi escolar que existeix actualment entre les dues ciutats.

Dos autobusos per al transport escolar al Marroc

L'empresa TMG-Transport Municipal de Girona ha fet una donació de dos autobusos al municipi de Bab Taza, a la província de Xauen, en el marc d'un conveni entre l'Ajuntament de Girona i aquest poble. Els dos vehicles seran destinats a transport escolar, en una zona que pateix un percentatge molt alt d'absentisme a les escoles, sobretot pel que fa a les nenes, a causa de la comunicació insuficient entre els pobles dels voltants de la escola.

L'Associació IDEM s'ha encarregat transport dels autobusos a Marroc, i la secció sindical de FSC-CCOO TMG, com a coordinadora del projecte, hi ha participat amb dos voluntaris, i ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Pau i Solidaritat de CCOO.

L'alcalde del poble de Bab Taza, Mohamed Saadoun, de visita oficial a Girona, ha qualificat aquesta donació com un pas important per continuar la cooperació mútua i obrir un fons de col·laboració. Sadoun va ser rebut per l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, el passat dia 14. Amb la firma d'aquest conveni, l'Ajuntament de Girona donarà suport a l' escolarització de nens i nenes de la Comuna Rural de Bab Taza, mitjançant la cessió d'aquests autobusos, avui en desús a la ciutat de Girona.

Yasser Saadoune, representant de IDEM i de la Fundació Pau i Solidaritat de CCOO va fer una crida a altres empreses de les comarques gironines per tal d'entrar en la cooperació activa amb el sud i seguir els passos de l'empresa Transport Municipal de Girona, per continuar amb la mateixa línia d'intercanvi que existeix entre les dues ciutats.

L'IES Carles Rahola fa una donació de 40 ordinadors

L’Institut Carles Rahola de Girona ha fet una donació de 40 ordinadors a IDEM, destinats a les escoles del municipi de Bab Taza, a la província de Xauen, en el marc d'un conveni entre l'Ajuntament de Girona i aquest poble.

El dia 26 de juliol a primera hora del matí, un grup de voluntaris i voluntàries de IDEM van fer possible aquesta aportació, carregant els ordinadors en el seus cotxes personals. El dia 16 d’agost aquests ordinadors van sortir cap al Marroc juntament amb els dos autobusos de cooperació que ens va donar l’Ajuntament de Girona destinats al mateix municipi per a fins escolars.

IDEM i el seu equip agraeix la donació de l’Institut Carles Rahola per la cooperació solidària i anima a altres instituts i escoles a obrir una finestra solidària cap al sud, potenciant l’intercanvi d’experiències i la cooperació mútua entre escoles de Xauen i de Girona.

Trobada a Xauen per l'art contemporani

Artistes de les comarques gironines han participat a HANDKA 09, la primera trobada d'arts contemporànies a Xauen, al Marroc. Es tracta d'un projecte que promou l'intercanvi sociocultural entre artistes de la ciutat de Girona i Xauen, per fomentar el desenvolupament comunitari. L'activitat està organitzada per IDEM, la Fundació Pau i Solidaritat-CCOO i l'Association al Handka pour les arts et la culture.

Durant tot el cap de setmana s'han fet tallers de formació en arts plàstiques pels infants de les zones rurals properes, un cicle de conferències sobre la història de l'art a la Mediterrània, un cicle de cinema mediterrani, amb l'objectiu de traslladar l'art al carrer. En aquests tres dies, a més, s'han reunit a la ciutat joves artistes del Marroc i Catalunya, de diferents disciplines com la pintura, el cinema, la fotografia i el teatre. Aquest intercanvi permet enriquir el treball de cada artista i fomentar el coneixement mutu entre els artistes del Marroc i Catalunya. Però a més, el projecte Handka vol contribuir al desenvolupament comunitari de la població. Amb aquestes activitats es vol popularitzar l'art com a mitjà d'expressió. Portar-lo al carrer i fer-lo accessible a tota la població sobretot aquella amb risc d'exclusió, ja que s'entén l'art com un mecanisme de dinamització comunitària, generadora de processos d'enfortiment del teixit social i de transmissió de valors de pau, solidaritat i Drets Humans.

Un dels artistes catalans que ha viatjat al Marroc és Rafel Seguí (de l'entitat Naguals), pintor i professor d'institut que treballa l'expressió artística a través de la pintura mural amb els zapatistes a Chiapas, a Mèxic. També hi han participat dos representants de l'Associació AFRICAT, Marc Franquesa i Maria Escobet, per parlar sobre documentals i organitzar un taller de vídeo. Carlos Ruiz Brussain, professor de pintura al Centre Cultural La Mercè, també hi ha participat. "Finalment, també Gemma Rabionet, il•lustradora i docent de vestuari i mobiliari amb reciclatge.

Integració de gènere al nord del Marroc

El projecte "Integració de gènere en les polítiques i programes de desenvolupament del nord del Marroc" s'ha dut a terme amb la finalitat de fomentar la igualtat entre sexes en els programes i projectes que els actors de desenvolupament territorial marroquí duen a terme.

Durant les jornades, hi va haver una conferència-debat sobre el gènere com a eina pel desenvolupament sostenible, i uns tallers sobre la comprensió del gènere i el reforç del poder de la dona. Els objectius van ser clars:

• Lluitar contra la pobresa i l'exclusió
  • Promoure els drets humans, especialment els de la dona
  • Movilitzar i recolzar els actors locals i les seves capacitats en matèria de gènere
  • Educar per la ciutadania

IDEM va dur a terme aquest projecte en col·laboració amb RADEV (Réseau des Associations de Développement) i amb la financiació del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament.