Viatges socioculturals

Els viatges socioculturals formen part d'un projecte de IDEM per l'aproximació cultural per combatre la xenofòbia i el desconeixement envers altres cultures.

L'any 2007 IDEM va llançar aquest projecte anunciant un viatge engrescador al Marroc. Des de llavors, cada any l'entitat organitza un viatge col·lectiu per la gent catalana per descobrir la cultura del nostre país veí.

En aquesta dinàmica ha participat molta gent de l'àmbit social, educatiu, associacionista i sindical mitjançant la qual han pogut entrar en interacció i crear lligams amb la societat civil del Marroc.

Viatge a Marràqueix

Vint-i-quatre alumnes del curs d'àrab impartit per IDEM han passat un cap de setmana a Marràqueix, en un viatge sociocultural organitzat per l'entitat. Practicar l'idioma a través de diferents tallers, conèixer la ciutat i el treball de les contraparts de IDEM han estat alguns dels objectius d'aquest viatge.

Fundació SER.GI i IDEM amb la interculturalitat

La Fundació Ser.gi, amb la col·laboració de IDEM, ha creat un gran projecte sobre la Interculturalitat (estiu del 2009), relacionat amb el canvi educatiu i social del Marroc.

S'han dut a terme cinc seminaris:

• experiències i eines per fomentar l'aprenentatge
  • mesures per a la inclusió econòmica en contextos de recessió
  • pràctiques educatives interculturals dins l'aula
  • gestió intercultural d'equipaments públics
  • la novetat de l'escola d'estiu de la Fundació Ser.gi ha estat fer un seminari pràctic i teòric sobre el Marroc, el qual s'ha desenvolupat entre Girona i Xauen, amb l'objectiu de conèixer el context social, educatiu i cultural del Marroc.

2n Viatge Sociocultural (Xauen)

IDEM ha realitzat un viatge sociocultural a Xauen (Marroc) a principis de febrer amb la participació de 45 persones, de diferents perfils professionals. El viatge ha estat una ocasió per fer vàries trobades amb ONG actives de la ciutat de Xauen una trobada amb ONG s actius en la ciutat de Xauen, com ATED "Association Talasemtane d'Environment et le Developement", CHOROK, AL HANDKA por el arte contemporaneo. La primera trobada s'ha fet amb el sindicat marroquí FDT els quals ens han acollit molt bé i ens han fet una xerrada per explicar la situació actual social i política del Marroc. La clausura del viatge s'ha fet amb una visita a casa de l'imam Moulay Ali Raissouni que ens ha exposat la realitat cultural i religiosa del país.

Tot i el fred (zona muntanyosa del Rif), el grup ha estat molt ben acollit pel caliu humà dels autòctons.

Els participants han estats cautivats per la bellesa de la ciutat i la seva música i menjar.

1er Viatge Sociocultural (Marràqueix)

IDEM ha organitzat un viatge sociocultural en col·laboració amb el sindicat CCOO. El grup català ha visitat Marràqueix, aquest mes de juny.

"Per estimar una cultura, cal conèixer-la abans". Sota aquesta màxima, IDEM ha organitzat els "viatges socioculturals", per considerar-los una eina molt eficaç per conèixer una realitat cultural diferent de la nostra. Per a l'ONG, l'aproximació cultural és una bona via per l'aproximació cultural entre les dues ribes de la Mediterrània i pel foment, doncs, de la Pau entre els pobles.

En aquesta ocasió, el destí ha estat Marràqueix i ha comptat amb la participació d'un representant del GEES, sindicalistes, voluntaris i representants de l'administració pública, per la banda catalana, i de l'altra, de membres de la societat civil de Marràqueix, representants del sindicat FDT -Federation Democratic du Travail- , així com membres de diverses ONG marroquines.

Entre les activitats que s'han dut a terme, el primer dia destaca el passi de dues pel·lícules de l'associació Al-Handeka que treballa l'art contemporani. A la jornada de dissabte, organitzada pel sindicat FDT, es va explicar la història del moviment obrer del Marroc, el nou codi laboral i el context sociopolític actual del país. La jornada també va servir per intercanviar experiències entre els participants. El secretari general de la FDT a Marràqueix, va convidar a casa seva el grup català per dinar couscous. Seguidament, el grup va visitar els museus i places de la ciutat. El diumenge, els visitants catalans van visitar la central de la FDT on es va signar un conveni d'intercanvi d'experiències entre Codenaf-CCOO-FDT-les tres ONG de Marràqueix. La sessió de treball es va dedicar a la figura d'Omar Benjeloun, que va ser assassinat per la dictadura de l'Almajsin, per defensar la democràcia, la llibertat política i sindical al Marroc.

Per a molts dels participants, el viatge és l'inici d'una campanya solidària per donar suport a alguns projectes en marxa a Marràqueix i per fomentar el seu teixit associatiu.